Działania edukacyjno-animacyjne pt. Opowiadanie, czy może myślenie wizualne to działania edukacyjne i artystyczne, które biblioteka realizuje w ramach Programu Blisko w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sztuką opowiadania (ang. storytelling).

Opowiadanie jest sztuką warto poznać klasyczne reguły, żeby móc swobodnie improwizować. Dlatego przygodę z opowiadaniem postanowiliśmy zacząć od solidnego warsztatu, opartego na opowieściach tradycyjnych, przeznaczonych do ustnego wykonania.

Pierwszy etap pracy na warsztatach obejmował etapy : Od słuchania do opowiadania

Prowadzący opowiadał tradycyjne historie, które otwierały interakcje z uczestnikami warsztatów. Przywoływał sceny z targu, które umożliwiały włączanie indywidualnych głosów uczestników i współtworzenie wspólnej narracji.

Ważnym elementem pracy było stworzenie „kręgu opowieści” – sytuacji, w której uczestnicy nie rywalizują ze sobą, o to kto lepiej opowiada, ale wspierają się nawzajem w opowiadaniu i uważnie słuchają. Osiągnięciu tego celu służyły opowieści poruszające tematykę współpracy i szacunku wobec innych.

Przyszedł też czas, aby każdy uczestnik warsztatów opowiedział o sobie kilka słów. W celu rozwijania umiejętności budowania spójnych, uporządkowanych narracji uczestnicy wykonywali ćwiczenia narracyjne – wymyślali zakończeń prezentowanych historii, wybierali strategie ich rozpoczynania i budowali pointy.

Drugi etap pracy: Tworzenie indywidualnych osobistych opowieści

Tworzenie własnych opowieści zostało poprzedzone wprowadzeniem teoretycznym. W każdej przygotowanej opowieści nie może zabraknąć 4 żywiołów tj. wody, powietrza, ognia i ziemi. Ćwiczenie z wymyślaniem tytułu swojego osobistego opowiadania i budowania narracji wprowadzającej w jego akcje było przejściem do pracy nad indywidualnymi opowieściami z życia uczestników.

Spotkanie z opowiadaczem – cz.1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *