W Gminnej Bibliotece Publicznej w Przyłęku odbyło się szkolenie w ramach Programu BLISKO MKiDN.
W szkoleniu brały udział przedstawicielki bibliotek powiatu zwoleńskiego, kozienickiego, lipskiego oraz członkinie Kół Gospodyń Wiejskich. Poprowadziła je Pani Monika Schmeichel–Zarzeczna trenerka, edukatorka i koordynatorka projektów. Absolwentka historii sztuki KUL, Akademii Liderów Kultury prowadzonej przez wrocławski Ośrodek Kultury i Sztuki , Akademii Animatorów Stowarzyszenia „ Klanza” oraz Szkoły Trenerów biznesu Akademii SET.
Celem szkolenia było rozwijanie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu pracy z młodzieżą. Dlaczego wybrano tą grupę wiekową? Ponieważ w rozmowach bibliotekarzy, bardzo często wraca temat odpływu młodych ludzi z grona użytkowników zasobów bibliotek. Młodzież widywana jest bibliotece przy okazji wypożyczenia lektury lub przy okazji lekcji bibliotecznych zorganizowanych wspólnie ze szkołą. Podczas szkolenia zastanawiałyśmy się, w jaki sposób możemy młodzież zachęcić do częstszego odwiedzenia bibliotek. Z jaką ofertą biblioteki wyjść do młodych ludzi. Jakie stworzyć miejsce, aby odbywające się tam warsztaty czy wydarzenia, spowodowały, że zostanie ona bibliotece na dłużej. Podczas szkolenia nie mogło oczywiście zabraknąć wymiany własnych doświadczeń uczestników związanych z pracą z nastolatkami, co się sprawdziło, a co totalnie nie wypaliło. Młodzi ludzie w obecnych czasach czują się bardzo wyizolowani z powodu cyfryzacji ich życia i kontaktów. Warto o tym pamiętać i traktować ich już jak, osoby wchodzące w świat dorosłości. Prowadząca wskazała najczęstsze błędy popełniane przez osoby podejmujące się współpracy z młodzieżą. Podczas warsztatów uczestnicy poznali przykłady metod, jakie można zastosować w trakcie spotkań z pokoleniem „Z”.
Najważniejsze to nie zrażać się i zaczynając od nawet dwu lub trzy osobowej grupy, kontynuować swoją współpracę i budowanie młodego zespołu.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025